بررسی نقش رسانه های اجتماعی در بروز جنگ شناختی
کد مقاله : 1029-CCCW-FULL
نویسندگان
یونس غلامی *1، لیلا غلامی2، سیدفخرالدین فرجی3، مهدی موسوی4
1دانشجوی دافوس
2وابستگی سازمانی ندارد
3کادر دافوس
4معاونت جنگ نرم آجا
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رسانه‌های اجتماعی در بروز جنگ شناختی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی می‌باشد. جامعه آماری شامل کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی در سال 1403می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده خواهد شد. در عصر انفجار اطلاعات و فناوریهای دیجیتال و وسایل و تجهیزات ارتباط جمعی نوظهور که به واسطه آن سرعت انتقال اطلاعات به طور فزاینده ای افزایش یافته و به راحتی در دسترس تمام افراد جامعه قرار می گیرد تهدیدات امنیتی شکل جدیدی به خود گرفته اند. یکی از این تهدیدات نوظهور جنگ شناختی است که با هدف قرار دادن قوه تشخیص مخاطب به طور مستقیم به ذهن و ادراک انسان ها حمله‌ور می‌شود و از طریق بمباران وسیع تبلیغاتی در بستر رسانه های اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی باعث از بین رفتن قوه تشخیص مخاطبان و جامعه هدف می گردد به طوریکه نتوانند حق را از باطل و درست را از نادرست تمیز دهند . لذا در این تحقیق بر آنیم به طور دقیق تر به ابعاد مختلف جنگ شناختی و نقش رسانه ها در پیشبرد اهداف آن بپردازیم.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی، رسانه های اجتماعی، کاربران فعال رسانه‌ها، وسایل ارتباط جمعی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر