بررسی کاربردهای نوین علوم شناختی در فرماندهی و کنترل جنگ‏های آینده
کد مقاله : 1120-CCCW
نویسندگان
امیر حسین مقدسی لیچاهی *1، حسن گلی زاده2
1دانشگاه مازندران
2پژوهشگر اداره ع س
چکیده مقاله
بیان مسأله: این مقاله کاربردهای علوم شناختی را در حوزه‌های مختلف مرتبط با عملیات‌ نظامی، از جمله ارتباطات و ادغام فناوری با تأکید بر فرماندهی و کنترل مورد بررسی قرار داده و کاربردهای اساسی علوم مذکور در علوم نظامی را تشریح و پیامدهای این کاربردها را در رابطه با حصول اثربخشی عملیاتی مورد بحث قرار می‌دهد. مطالعه پیش رو، از یک رویکرد ترکیبی، از جمله مرور ادبیات جامع و مطالعات موردی، به‏منظور بررسی نقش علوم شناختی در آموزش نظامی، فرآیندهای تصمیم‌گیری و پویایی تیم بهره می‏برد.
یافته‌ها: نتایج بررسی‏های محققان در پژوهش حاضر نشان می‌دهد که استفاده از نظریه بار شناختی در آموزش، حفظ دانش و کسب مهارت را با بهینه‌سازی محیط‌های یادگیری افزایش می‌دهد. علاوه‏بر این، ترکیب فناوری‌های شبیه‌سازی پیشرفته مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تجربیات غوطه‌وری را ارائه می‌کند که به‏طور قابل توجهی آگاهی موقعیتی و آمادگی عملیاتی را بهبود می‌بخشد. این تحقیق همچنین بر اهمیت آموزش کارکنان برای تشخیص سوگیری‏های شناختی و اکتشافی تأکید می‏کند، که منجر به بهبود تصمیم‏گیری تحت فشار می‏شود. علاوه‏بر این، پرورش مدل‌های ذهنی مشترک و اجرای مکانیسم‌های بازخورد سیستماتیک به افزایش انسجام و اثربخشی تیم کمک می‌کند. یقیناً همکاری میان‏‏رشته‌ای مداوم بین دانشمندان علوم شناختی، تحلیلگران جنگی و متخصصان فرماندهی و کنترل شناختی برای تجهیز کارکنان نظامی به مهارت‌های لازم برای هدایت مؤثر پیچیدگی‌های جنگ‏های آینده ضروری می‏باشد.
کلیدواژه ها
علوم شناختی، عملیات نظامی، تصمیم‏گیری، سوگیری‏های شناختی، فرماندهی و کنترل
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی