فرماندهی و کنترل در فضای جنگ شناختی با سواد رسانه ای و مواجه هوشمندانه با رسانه های نوین
کد مقاله : 1145-CCCW-FULL
نویسندگان
نوید شمسی *1، عبدالعزیز قنبری2
1هیئت اندیشه ورز گروه ۴۵۵
2هیئت اندیشه ورز گروه 455
چکیده مقاله
جنگ شناختی به‌عنوان یکی از جدیدترین و پیچیده‌ترین روش‌های منازعه، جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌گذاری‌های جهانی پیدا کرده است. این نوع جنگ، از علوم شناختی استفاده می‌کند و با تأثیرگذاری بر ذهن‌ها و تغییر تفکرات، موجب تضعیف باورها و ارزش‌های افراد می‌شود که مقابله با آن را دشوار کرده است. جنگ شناختی به‌طور خزنده و نامحسوس بر سبک زندگی، نگرش‌ها و افکار عمومی تأثیر می‌گذارد و با هدف قرار دادن قوه شناختی جامعه، تغییرات هنجاری، ارزشی و رفتاری ایجاد می‌کند. این نوع جنگ شکل پیشرفته‌تر و عمیق‌تری از جنگ روانی است که با استفاده از رسانه‌های نوین و مدیریت ادراک، در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی انجام می‌شود. جنگ شناختی شبیه به جنگ نرم است، اما به جای استفاده از اعتقادات مذهبی و فرهنگی برای تضعیف جامعه، از رسانه‌ها و فضاهای دیجیتال برای نفوذ و اثرگذاری بهره می‌برد، بدون اینکه به‌طور مستقیم دیده شود. مانند حشره‌ای که از درون چوب را تخریب می‌کند. امروز، جنگ دیگر با سلاح‌های نظامی انجام نمی‌شود؛ بلکه باورها و افکار مردم به‌وسیله رسانه‌ها هدف قرار می‌گیرند. سواد رسانه‌ای به‌تنهایی کافی نیست، اما بدون شک برای مقابله با این تهدید، ضروری است و می‌تواند مخاطبان را در برابر آسیب‌های رسانه‌ای توانمند سازد.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی، سواد رسانه ای ، رسانه های هوشمند ، فرماندهی و کنترل
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر