بررسی اثربخشی آموزش ابعاد جنگ شناختی بر سازگاری و بهزیستی روانشناختی کارکنان نظامی |
کد مقاله : 1183-CCCW-FULL |
نویسندگان |
وحید قنبری *1، مهدی داداشی حاجی2 1دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. 2استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع) |
چکیده مقاله |
چکیده زمینه و هدف: مشاغل نظامی و انتظامی دارای تنیدگی بالا و پیچیدگیهای خاصی هستند که در سرتاسر دنیا توأم با ناسازگاری، مخاطرات جسمانی، دوری از خانواده و زندگی در شرایط سخت است؛ بنابراین افراد مشاغل پرخطر مانند ارتش و پلیس، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی آموزش تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان دانشگاه امام علی (ع) انجام شد. روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کارکنان یک مرکز نظامی بود. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود؛ که به روش تصادفی انتخاب و در گروهها جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و 160 سؤالی سازگاری بل بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش ابعاد جنگ شناختی موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری در سطح 01/0P< شده و در پیگیری سهماهه نیز نتایج تکرار شد. نتیجهگیری: با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در سازمانهای نظامی و انتظامی و ضرورت برخورداری این کارکنان از سلامت روان بالا، بدیهی است که معاونت آموزش نیرو میتواند از طریق برنامهریزی دقیق جهت انجام آموزشهای ابعاد جنگ شناختی، در بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری این کارکنان نقشآفرینی نماید. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، سازگاری روانشناختی، بهزیستی روانشناختی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |