بررسی و ترتیب‌گذاری عملکردهای سیاسی فضای مجازی در جنگ شناختی
کد مقاله : 1192-CCCW-FULL
نویسندگان
وحید قنبری *1، سجاد فرهنگ2
1دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران.
2استادیار گروه علوم اجتماعی. دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی علیه السلام، تهران ایران.
چکیده مقاله
جنگ شناختی، میدان مدیریت افکار عمومی توسط یک نهاد، سازمان، بازیگر، دولت یا حاکمیت است که می‌تواند بر افکار و ادراک آن جامعه تاثیرگذار باشد. در این جنگ به‌ویژه فضای مجازی در راستای تغییر چگونگی تفکر افراد به‌کار گرفته می‌شود و برای تغییر اندیشه‌ها، ساختار اندیشه و اذهان هیچ ابزاری همانند فضای مجازی کارساز نیست به‌گونه‌ای‌که به درونی‌ترین و فضاهای شخصی و خصوصی افراد و جوامع ورود پیدا کرده و می‌تواند پیام خودشان را در جهت تغییر افکار و این نوع تاثیرگذاری‌ها انجام دهند. این فضا کارکردهای مختلفی ازجمله کارکرد فرهنگی، اجتماعی و به‌ویژه سیاسی دارد که دارای اهمیت است و باید مورد بررسی قرار گیرد. هدف این تحقیق، شناسایی و اولویت‌بندی کارکرد‌های سیاسی فضای مجازی در حوزه جنگ ‌شناختی است. این پژوهش آمیخته و از جنبه هدف، کاربردی و روش آن توصیفی به‌صورت موردی در حوزه جنگ شناختی انجام شده است. شیوه گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای، اسنادی و میدانی است. جامعه آماری آن، متخصصان لشگری و کشوری حوزه‌های فضای مجازی و جنگ شناختی بود که در این رابطه فعالیت داشته و با روش گلوله برفی، تعداد 21 نفر از خبرگان، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در همین رابطه پرسشنامه‌های مربوطه بین جامعه آماری به‌صورت تمام شمار توزیع و با استفاده رویکرد دلفی فازی، 12 مولفه شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد کارکرد «شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار و محرک اصلی شورش‌ها و انقلاب‌های سیاسی»، «ابزار مقاومت مدنی» و «نقش شبکه‌های اجتماعی در بروز انقلاب‌های مختلف در دنیا» به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد‌های سیاسی فضای مجازی در جنگ شناختی شناسایی شدند و رتبه‌بندی گردیدند
کلیدواژه ها
ترتیب‌گذاری، عملکردهای سیاسی، فضای مجازی، جنگ شناختی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر