تبیین راهبردهای مواجهه با شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ شناختی
کد مقاله : 1193-CCCW-FULL
نویسندگان
علیرضا اکبرزاده *1، مهدی میرزائی2، مهدی داداشی حاجی3، علیرضا مقدم4
1عضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی(ع)
2عضو هیئت علمی دانشگاه امام علی ع
3استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)
4مدرس گروه علوم اجتماعی دانشگاه امام علی (ع)
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین جامعه شناختی راهبردهای مواجهه با نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ شناختی و با روش تحلیل محتوای کمّی و گراندد تئوری انجام‌شده است. به این منظور از طریق مصاحبه با 36 نفر از اساتید حوزه رسانه و ارتباطات و اعضای شورای عالی مجازی کشور، راهبرد مواجهه با شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ شناختی تدوین‌شده است. نتایج حاصل گویای آن است که باید این راهبردها در چهار عرصه سیاست‌گذاری، سخت‌افزار و نرم‌افزار، فرهنگی و آگاه‌سازی و آموزش باشد تا بتواند با توانمندسازی مخاطب در برابر آسیب‌های مصرف این رسانه، توانایی مقابله آگاهانه و تحلیلی در مواجهه با مخاطرات شبکه‌های اجتماعی را در آن‌ها ایجاد نماید. و درنهایت پژوهش حاضر به رویکردی رسیده است که اساس نگاهش به‌جای توجه صرف به فرستنده پیام، توجه و تمرکز آن بر مخاطب و گیرنده پیام می‌باشد لذا باید گفت که عدم توجه یا کم‌توجهی به مخاطبان شبکه‌های اجتماعی می‌تواند امنیت ملی ما را در سطوح خرد، متوسط و کلان با مشکلاتی مواجه سازد و باید با نگرشی فرهنگی و اجتماعی و با داشتن عزمی برای حل مسائل و مشکلات موجود، حضور، مشارکت و مقابله فعالانه در این حوزه را جایگزین مشاهده منفعلانه نمود.
کلیدواژه ها
شبکه های اجتماعی مجازی، جنگ شناختی،راهبردهای مواجهه، فضای مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر