آموزش مولفههای آمادگی شناختی کارکنان نظامی |
کد مقاله : 1276-CCCW |
نویسندگان |
مرتضی طالبی *1، حسن محجوب2، محمد قاسمی تادوانی3 1دافوس آجا 2هیئت علمی 3دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا/تهران/ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان آموزش مؤلفههای آمادگی شناختی کارکنان نظامی با روش فراترکیب (الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (۲۰۰۷)) است. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و رویکرد آن در جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها کیفی است.جامعه تحقیق پژوهشهای منتخب شامل 50 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شده است. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند. اعتبارسنجی یافتهها با استفاده از ضریب کاپا انجام و مقدار آن با عدد 695/0 تائید شد. نتایج حاصل نشان داد که با اعمال معیارهای قابلیت سنجش و آموزش و همچنین مستقل بودن از زمینه مؤلفههای آمادگی شناختی، اجزاء «آگاهی موقعیتی، حلمسئله، فراشناخت، تصمیمگیری، انطباقپذیری، خلاقیت، ارتباط، تابآوری و تفکر انتقادی»را میتوان با آموزش ارتقاء داد. |
کلیدواژه ها |
آمادگی شناختی، سنجش، آموزش، شناخت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |