مفهوم‌پردازی جنگ شناختی بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران(مطالعه کیفی)
کد مقاله : 1303-CCCW
نویسندگان
کیومرث مولادوست *
کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده مقاله
امروزه یکی از مهم‌ترین شیوه‌های جنگ، مبحث جنگ‌شناختی در حوزه‌ی امنیت داخلی و خارجی کشورها است و کارشناسان و دکترین نظامی و سیاسی از حساسیت آن آگاه هستند. هدف این مطالعه، مفهوم‌پردازی جنگ شناختی بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران است.
این پژوهش یک مرور روایتی است. جامعه آماری این مطالعه شامل مقالات فارسی با موضوع جنگ‌شناختی در بازه‌ی زمانی سال‌های 1395 تا 1403 که در مجلات ایران به چاپ رسیده‌اند. با جستجو در پایگاه‌های مختلف علمی، تعداد 28 مقاله شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان می‌دهد؛ دیدگاه‌های «جنگ شناختی»؛ در دو مقوله‌ی «1-اهداف و راهبردها»، «2-ابزار مقابله»، رسانه و «جنگ شناختی» در چهار مقوله‌ی «1-سواد رسانه‌ای»، «2-سواد رسانه‌های نوین»، «3-رسانه‌های دیجیتال» و «4-راهبردمقابله‌ای»، علم و فناوری و «جنگ شناختی» در سه مقوله «1-فرصت هوشمندسازی»، «2-تولیدات علمی» و «3-آینده پژوهی»، نظام‌های اجتماعی و اقتصادی و «جنگ شناختی» در دو مقوله «1-نظام اجتماعی» و «2-نظام اقتصادی»، فلسفه «جنگ شناختی» در پنج مقوله «1- موجودیت، ساخت و معماری»، «2-اهداف»، «3-مفهوم‌شناسی»، «4-کارکرد»، «5-راهبردها» و سرمایه انسانی و «جنگ‌شناختی» نیز در شش مقوله «1-اهمیت سرمایه انسانی»، «2-نقش نخبگان»، «3-توجه به نقش مردم»، «3-آموزش کارکنان»، «4-انگیزش شغلی»، « 5-رضایت شغلی» و «6-تعهد سازمانی» به دست آمد.
از آنجایی‌که هر جامعه‌ی جدیدی، فناوری و شیوه‌های ارتباطی خاص خود را به‌همراه دارد، و عقاید و تفکرات آن‌ها، نسبت به گذشتگان متفاوت است؛ بنابراین، تمرکز بر روی تفکر و ذهن باید متناسب با شیوه‌های علمی و مطابق واقعیت‌های غیرقابل انکار باشد.
کلیدواژه ها
جنگ شناختی، فناوری، ذهن، رسانه
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر