نقش سایبرپلیتیک در شکل گیری جنگ شناختی با تاکید بر رسانه‌های اجتماعی (مطالعه موردی: جنگ روسیه و اوکراین)
کد مقاله : 1360-CCCW
نویسندگان
مهدی اوریا *1، مهدی موسوی2
1پژهشکده سایبرپلیتیک، دانشگاه جنگ، تهران، ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش
چکیده مقاله
سایبرپلیتیک بهعنوانمفهومی که ناظر بر روابط متقابل فضای سایبری و سیاست بینالملل است بعد از دهه 1960 میلادی رشدوگسترش پیدا کرده است. این پژوهش براساس هدف بنیادی و کاربردی و ازنظرماهیت توصیفی –تحلیلی وازمنظر شیوه انجام با استفاده ازروش تحلیل گفتمان و تحلیل نشانه شناسی انجام شده است و دvآن نقش سایبرپلیتیک درشکل‌گیری جنگ شناختی با تاکید بررسانه‌های اجتماعی مورnبررسی قرار گرفته است. در این راستا ابتدا با مطالعه منابع خارجی موجود ابعاد و مولفه‌های سایبرپلیتیک استخراج گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد سایبرپلیتیک در پنج بعد «قدرت، امنیت، حکمرانی، رسانه و فناوری» و 28 مولفه«انتشار قدرت سیاسی، تغییر گفتمان سیاسی، سطوح سیاست سایبری (فرد، دولت، بین المللی و جهانی)، مشارکت عمومی، تحول درروابط بین‌الملل، تغییر نمادهای دولت، هوش مصنوعی، پایگاه دادههای آنلاین-،کنفرانس‌های مجازی، سرقت اطلاعاتی، اینترنت سایبری، شبکه‌های اجتماعی، مبارزه شبکه‌ای، جامعه مجازی، سخت-افزارها و نرم‌افزارها، دیپلماسی دیجیتال و سایبری، تحول درمرزهای جغرافیایی، تولید افکار عمومی، جامعه مجازی، انتخابات الکترونیک، تغییر شکل حاکمیت و تضعیف حاکمیت سرزمینی، امنیت سایبری، تهدیدات سایبری، جنگ روایتها، تعریف باورها، ارزشها و هنجارها، خرابکاری (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و صنعتی) و تقابل ایدئولوژی‌ها و جعل هویت» قرار دارد. در بخش دوم یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده نقش سایبرپلیتیک و یکی از ابعاد آن یعنی رسانهها درجنگ شناختی درطی فرایند تاریخی بوده است و نهایتا بررسی ماه اول جنگ روسیه و اوکراین به عنوان مطالعه موردی نشان دهنده جنگ روایت‌ها و تلاش شبکههای اجتماعی در توییتر، اینستاگرام و تلگرام برای شکل دادن به انگارها و مضامین مدنظر خودبوده است که درشکل دادن به هویت باورهاوارزشها تاثیرگذا بودهاند.
کلیدواژه ها
سایبرپلیتیک، جنگ شناختی، رسانه‌های اجتماعی، جنگ روسیه و اوکراین
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی