تاثیر جنگ شناختی بر بازارهای اقتصادی |
کد مقاله : 1383-CCCW |
نویسندگان |
معین سلطانی * دانشجوی دوره 35 دافوس |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی تأثیرات روانشناختی و اقتصادی جنگ شناختی بر بازارهای مالی، پولی و کالایی میپردازد. جنگ شناختی به عنوان یک پدیده نوظهور، از طریق ایجاد اخبار، اطلاعات و شایعات گمراهکننده در فضای مجازی و رسانهها، به تحریف ادراک و تصمیمگیری فعالان اقتصادی منجر میشود. یافتههای این مطالعه نشان میدهد تأثیرات روانشناختی جنگ شناختی در قالب افزایش نوسانات قیمتی در بازارهای مالی و کالایی، کاهش نقدینگی و سرمایهگذاری در این بازارها و همچنین رفتارهای سفتهبازانه فعالان بازار قابل مشاهده است. از سوی دیگر، تأثیرات اقتصادی جنگ شناختی شامل اختلال در زنجیرههای تأمین و توزیع، افزایش هزینههای معاملاتی و ریسکپذیری در بازارها و در نهایت آسیب به ثبات و کارایی بازارها و عملکرد اقتصادی کلی میباشد. همچنین یافتهها نشان میدهد بخشهای اقتصادی وابسته به فناوری اطلاعات و ارتباطات، و گروههای آسیبپذیر اجتماعی بیشتر تحت تأثیر جنگ شناختی قرار میگیرند. در پایان، پژوهش راهکارهایی برای مقابله با جنگ شناختی و مدیریت آثار آن ارائه مینماید. این مقاله به بررسی نحوه تأثیر جنگ شناختی بر بازارهای اقتصادی و نوسانات آن پرداخته و تلاش خواهد کرد تا به این سؤال پاسخ دهد که چگونه می توان با بهره گیری از یافته های علمی، اقداماتی مؤثر برای مقابله با اثرات منفی این پدیده طراحی کرد |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی ، بازارهای اقتصادی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |